Heli Räty Nämä hallitusneuvottelut teivät lupaa hyvää Suomelle.

Sisältökehitystä porin kouluihin

Porissa on viime vuosikymmenet keskitytty ensin koulujen kosteusvaurioiden peittelyyn ja sittemmin homekoulujen korjauksiin. Porin kouluverkkouudistus jatkaa samalla linjalla – se keskittyy edelleen vain rakennusten kokoon ja sijaintiin. Kuka puolustaisi Porissa opetuksen sisältöjen kehittämistä?

Satakunnan tulevaisuus ja taloudellinen menestys riippuvat ammattitaitoisen työvoiman saatavuudesta. SAMK tarjoaa jo nyt erilaisia ad hoc muunto- ja täsmäkoulutuksia alueen teollisuuden tarpeisiin. Se ei vielä riitä kun osaajista on jatkuvaa pulaa. Raskaan teollisuuden linjatyöstä vapautunutta osaamista ei saada uudelleenkoulutettua kovinkaan nopeasti robotiikkaosaajiksi tai koodareiksi. Nopeampaa ja vaikuttavampaa olisi tehdä tekniikan alasta houkutteleva uravaihtoehto entistä useammalle peruskoulunsa päättävälle nuorelle. Heillä kun on ollut sormet näppäimistöllä lähes syntymästään saakka.

Yrittäjyysopintoja tuettiin vuonna 2014 kun Poriin rakennettiin Yrittäjäkylä. Siellä oppilaat saivat kokeilla päivän työelämässä toimimista - oikeilla työtehtävillä ja toimeksiannoilla. Yrittäjäkylän konseptista tuli positiivista palautetta sekä opettajilta että oppilailta. Harmi, että Yrittäjäkylä jäi vain kertaluonteiseksi kokeiluksi.

Mitä jos rakennettaisiin Poriin seuraavaksi omat robotiikka- ja koodausluokat? Ne saisivat olla kaikkien Porin koulujen käytössä osana yläasteen, lukion ja ammatillisen koulutuksen opetusta. Koulupäivien jälkeen tilaa voisivat hyödyntää alan opiskelijat, harrastajat ja vaikkapa start up –yrittäjät.

Samaan konseptiin sopisivat myös koulujen yhteiset tietokonepeliluokat. Kunnon laitteet ja toimiva valokuituverkko voisivat tarjota nuorille ihan uusia elämyksiä koulupäivään. Vieraiden kielien opiskeluunkin saa ihan uusia ulottuvuuksia peliserverin chatissa ja discordissa.

Moni nuori tietää, että ePelaaminen on tulevaisuuden toimiala. Se työllistää kasvavan joukon kilpapelaajia, pelikoodareita, pelitapahtumien järjestäjiä ja erilaisia peliorganisaatioita. Monessa Suomen suurimmassa kaupungissa ePelaamista voi opiskella jo nyt. Niissä pelaaminen linkittyy ammattikorkeakouluihin, Urheiluakatemioihin ja jopa Armeijaan. Olisi hienoa jos robotiikka, koodaaminen ja ePelaaminen saataisiin meilläkin joskus tulevaisuudessa mukaan ammatillisen ja korkeakoulutuksen opintotarjontaan.

Mielestäni nämä hankkeet olisivat todellisia tulevaisuusinvestointeja Porille.

Heli Räty
Varavaltuutettu (kok.)
Pori

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Hannu Rainesto

Mitä jos rakennettaisiin ennen kuin rakennetaan lisää robotiikkaa ja muuta teollistaloudellista toimintaa, oikeaa yhteiskunnallista tietoisuutta. Kuten nyt mistä raha syntyy, mitä arvo on, mikä on tavara, entä lisä-arvo ja pääomien uusintamiskierto ja vaikkapa miksi tieteitä, filosofiaa ja taidetta yhdistää ikuisesti samat asiat!

Hannu Rainesto

Kokoomuslaisena Heli haluat ensin varmistaa sensuurilla, onko kirjoitukset sopivia. Miksi sinulle ei kelpaa suoraan ihmisten aidot mielipiteet ja käsitykset?

Käyttäjän HeliRty kuva
Heli Räty

Yhteiskuntaopillisen tiedon lisääminen kouluissa ei ole huono asia sekään. Mutta sillä alalla ei Satakunnassa ole tällä hetkellä työvoimapulaa. Pitkällä aikavälillä yrittäjyyden, verotuksen ja yhteiskunnan toiminnan mmärtäminen voisi kasvattaa päätöksentekijöidemme yrittäjämyönteisyyttä myös Porissa.

Hannu Rainesto

Siis kyse on yhteiskunnallisen ymmärryksen lisäämisestä, ei työvoimasta. Koulun tarkoitus on sivistää, ei olla työvoiman tuottaja yrityksille, ei edes suoraan yhteiskunnalle.
Koulun tehtävä on tuottaa ymmärrystä, kykyjä toimia, kun työantajien tehtävä on kouluttaa työntekijöitä itse itselleen.
Ajatus, että verovaroin tuotamme työläisiä yksityiselle pääomalle, on kyllä filosofis-kansantaloudellisesti kestämätön ajatus. Luulisi sen jo riittävän porvarivallalle, että antavat kapitalistien riistä työläisen työvoimansa kulutuksella tuotetun arvon, että pitäisi vielä työläisten maksamin verovaroin kouluttaa työläiset heille. Historia tulee sekä nauramaan, että tuomitsemaan tällaisen ajattelun puhtaana orjatyön muotona.
Minä olen entinen yrittäjä nykyinen eläkeläinen, minun tuotteeni seilaavat viranomais- ja pelastusveneinämme ympäri Suomea. Rajavartiolaitoksen nopein ja samalla merikelpoisin alustyyppi on minun suunnittelemani, että työläisillä rakennuttamani, joten en ole lainkaan yrittäjä vastainen vaikka olenkin riisto vastainen. En vain ymmärrä sitä itsekeskeisyyttä, mitä yrittäjä porvaristo meinaa, kun kaikki pitäisi heille tarjoilla valmiina, jopa virkamiehet ja työvoima hallinto!

Toimituksen poiminnat