Heli Räty Nämä hallitusneuvottelut teivät lupaa hyvää Suomelle.

PORISSA EI OLE MAHDOLLISUUTTA SUORITTAA KAKSOISTUTKINTOA

Joululoman jälkeiset viikot ovat hektistä aikaa yläasteiden opinto-ohjaajille. OPO-tunneilla ja kodeissa tehdään päätöksiä nuorten tulevaisuudesta ja jatko-opinnoista kevään yhteishakua varten. Porissa poliitikot miettivät samaan aikaan tulevia kouluverkkoratkaisuja. Säilyvätkö Reposaaren ja Enäjärven lähikoulut? Rakennetaanko Porissa jatkossa päiväkodit koulujen yhteyteen? Yksi vai kaksi lukiota? Vanhempana toivon, että Sivistyslautakunnassa käytettäisiin aikaa myös opintojen sisällön miettimiseen.

Ulvila vetää joka vuosi joukon opiskelijoita Porista ja lähikunnista omaan lukioonsa. Kilpailuvalttina on lukion ja ammattikoulun yhdistävä kaksoistutkinto. Tätä mahdollisuutta ei Porissa vielä ole. Kevään vanhempainilloissa vanhemmille on kerrottu, että kaksoistutkinto olisi tulossa Poriin ehkä vuoden kuluttua.

Kun Pori lähtee rakentamaan kaksoistutkintoaan, toivon että linjavaihtoehtoja on tarjolla riittävästi. Toivon, että väylät rakennetaan sekä tekniselle puolelle että hoitoalalle. Lisäksi toivon, että Porissa lukiot ja ammattikoulut kävisivät keskenään tiivistä vuoropuhelua siitä, miten opinnot yhdistetään parhaalla mahdollisella tavalla. Ulvilassa kaksoistutkinnon ongelmaksi ovat muodostuneet ammattikoulun työharjoittelujaksot. Kun ne toteutetaan keskellä lukuvuotta, lukiosta voi mennä parikin jaksoa ohi toisena ja kolmantena lukuvuotena. Lukio-opinnot viivästyvät niiden johdosta jopa vuodella.

Oma lukunsa on sujuva liikkuminen oppilaitosten välillä. Jos Porissa siirrytään yhden lukion malliin, ongelmaksi muodostuvat väistämättä koulujen rajalliset parkkialueet. Liikkumisen kahden oppilaitoksen välillä tulee olla sujuvaa, mielellään joukkoliikennettä hyödyntäen. Siksi olisi tärkeää ottaa jo varhaisessa vaiheessa suunnitteluun mukaan paikalliset joukkoliikenteen tarjoajat. Paras lopputulos oppilaan kannalta saavutetaan, jos kaksoistutkintoa suorittavien lukiotunnit pystytään järjestämään heti aamulla tai viimeisenä iltapäivällä. Monta siirtymää kahden koulun välillä kesken koulupäivää on se huonoin ratkaisu.

Kaksoistutkinto on monelle nuorelle erinomainen vaihtoehto. Kaikki eivät ole lukutoukkia vielä teini-iässä, varsinkaan pojat. Lukion suorittaminen pitää heillekin väylät avoimena jatko-opintoihin sitten, kun omaa älliä on kehittynyt vähän enemmän. Lukion suorittaminen haastaa älyllisesti myös ne nuoret, jotka muuten menisivät sieltä mistä aita on koulutuksen suhteen matalin.

Samalla kun Porin Sivistyslautakunnassa pohditaan kaksoistutkintojen mahdollisuutta, toivoisin myös keskustelua tulevaisuuden ammateista. Poikien syrjäytyminen alkaa olla kansallinen ongelma. Heitä voisi kiinnostaa peruskoulun jälkeinen lisävuosi. Tuumaustauko, jolloin opetellaan koodaamista tai vaikkapa tavoitteellista tietokonepelaamista. Useiden tutkimusten valossa se antaa nuorille miehillemme sellaisia onnistumisen tunteita joita ei nykyisessä koulussa koeta. Oleellista olisi se, että opetus toteutetaan lähiopetuksena. Kaikki 15-16-vuotiaat eivät vielä kykene itseohjautuvaan opiskeluun.

Heli Räty

Varavaltuutettu (Kok.) Pori

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat